iluzia seo

Iluzia numită SEO

Dacă faci parte dintre împătimiţii jocului de noroc numit SEO si nu înţelegi de ce nu câştigi niciodată la ruleta locurilor din prima pagină a căutărilor, atunci această postare e pentru tine.

La fel ca si mine, ai facut tot ce ai invatat in materie de SEO si, cu toate astea, cititorii nu vin, clientii nu cumpara. Ce se intampla?

Pai se intampla că de fapt site-ul tau nu are nicio problema. Problema e doar la tine.

Pana acum cativa ani, motoarele de cautare functionau dupa acelasi algoritm simplu, care dadea prioritate site-urilor cu cele mai multe backlink-uri. Prin „motoare de cautare”, si atunci ca si acum, se intelege de fapt doar Google, de pe care se fac cam 90% dintre cautarile online.

Algoritmul facea o ierarhie pe baza unui punctaj de popularitate numit PageRank, care impartea site-urile in 10 categorii. Scopul era sa aduni cat mai multe backlink-uri catre site-ul propriu, pentru a obtine un PageRank cat mai ridicat.

Si astfel a luat nastere rapid o piata online, in care se vindeau si se cumparau linkuri de pe site-uri cu PR cat mai ridicat, pentru a-ti creste pozitionarea in cautarile Google.

Numai ca inteligenta artificiala a luat un avant nemaintalnit, ceea ce le-a permis motoarelor de cautare sa ofere rezultate mult mai precise, orientate cat mai aproape de ceea ce isi doreste fiecare utilizator in parte.

Desi nimeni nu stie exact cum functioneaza noii algoritmi ai Google, care se updateaza constant, cert este ca pozitionarea in rezultatele de cautare este direct influentata de:

  • zona geografica in care se afla utilizatorul. Aplicatia are acces in permanenta la GPS-ul gadgetului.
  • cautarile anterioare facute de utilizator de pe acelasi gadget
  • cautarile anterioare facute de pe acelasi user Google, indiferent de gadget
  • istoricul site-urilor si paginilor accesate de utilizator
  • aplicatiile instalate pe toate gadgeturile pe care a fost logat utilizatorul cu userul lui de Google. Sistemul de operare Android este dezvoltat de Google si strange in permanenta informatii despre comportamentul utilizatorului.
  • continutul conversatiilor de pe Hangout si din mailurile Gmail, aplicatii detinute de Google
  • conversatiile live avute de catre utilizatorului gadgetului. Google intelege tot ce vorbesti, in orice limba, si poate porni oricand microfonul gadgetului, avand aceasta permisiune inca de la instalarea aplicatiei.

Avand in vedere toate cele mai sus, poate iti este clar acum si de ce AdSense iti afiseaza reclame catre site-uri pe care nu le-ai vizitat niciodata, dar despre ale caror produse sau servicii ai discutat la un moment dat cu cineva.

In conditiile astea, indicatorul PageRank, desi nu a fost eliminat, a devenit desuet, nemaiavand nicio legatura cu pozitionarea unui site in cautari. De altfel, el nici nu a mai fost actualizat de cativa ani.

Acest lucru înseamnă că nu mai avem nevoie de backlink-uri?

Ba din contra, avem mare nevoie in continuare de recunoasterea pe care site-ul nostru o primeste prin link-urile plasate pe cat mai multe site-uri. Doar ca nu acestea primeaza in pozitia pe care site-ul o primeste in cautarea dupa un anumit cuvant cheie, ci toate cele enumerate de mine mai sus.

Nu credeti? Va propun urmatorul experiment: faceti o cautare pe Google dupa acelasi cuvant sau expresie, de pe doua gadgeturi cu useri de Google diferiti, astfel:

  • de pe un smartphone conectat la internet prin datele mobile ale furnizorului de telefonie al carui SIM il folositi in mod curent
  • de pe o tableta conectata la internet prin wi-fi de la un furnizor diferit de cel de telefonie mobila amintit mai sus.

Veti constata ca, desi ati cautat exact acelasi lucru, rezultatele afisate de Google pe prima pagina nu sunt identice. De fapt, daca veti repeta experimentul cu cele doua gadgeturi aflate la mare distanta unul de celalalt (sa zicem unul in Bucuresti si celalalt in Satu Mare), s-ar putea sa constatati ca rezultatele aceleiasi cautari vor fi complet diferite.

Ok, daca acum s-a convins toata lumea cum stau lucrurile, mai ramane sa va raspund la doua intrebari:

  1. Cum ierarhizam site-urile in lipsa indicatorului PageRank?
  2. Cum mai facem SEO?

Iar raspunsurile sunt urmatoarele:

  1. Se incearca acreditarea ideii ca indicii Page Authority si Domain Authority de la MOZ au inlocuit PageRank-ul, ceea ce este doar partial adevarat. Acum toate cautarile pe motoare sunt orientate catre consumatorul de internet si nu catre proprietarii de site-uri.
  2. Pentru SEO on-page: content is king. SEO off-page: backlinkuri doar de pe site-uri de calitate, fara spam-uri de pe site-uri dubioase, chiar daca au DA 100. Si nu uitati: white hat is always better than black hat!

Aceasta postare se vrea o completare a unei postari anterioare de pe blogul meu, in care afirmam ca nu exista SEO.

Zi si tu ceva

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.