X, Y, Z… Tu ştii din ce generaţie faci parte?

Cred că nu e cineva sa nu fi auzit de „generatia X” sau „generatia Y”. Ce este de fapt cu aceste necunoscute matematice si cum se calculeaza perioada fiecarei generatii?

Aceste intrebari mi le-am pus si eu, asa că m-am apucat sa ma documentez pentru voi. Si iata ce am aflat:

Generatia „Baby Boomers”: 1945 – 1965

Dupa (sperăm) ultimul razboi mondial, oamenii s-au pus pe treaba exact cum scrie in manualele de sociologie si anume s-au apucat de facut copii. In numar mare. Da, multi, foarte multi, ceea ce a dus la o adevarata explozie demografica (baby boom). De aici si numele pe care l-au primit cei nascuti in aceasta perioada.

Ce au in comun toti acestia? Pai avand in vedere varsta la care sunt astazi, cam toti se uita mult la televizor (Antena 3 e aici! 🙂 ), citesc ziare pe hartie, reviste glossy (unde le gasesc?) si… asculta radio. Partea cea mai interesanta este ca 90% dintre ei au Facebook, deci nu sunt retardati…

Generatia X: 1966 – 1976

billy idol generation x
Billy Idol, fotografie de Carlos Aguilar

De unde a aparut acesta codificare, avand in vedere ca generatia anterioara avea un nume stiintific? Explicatia sta in faptul ca cei nascuti intre acest ani sunt considerati a fi superficiali, venind pe lume intr-o perioada de pace si prosperitate in care au primit totul de-a gata. Neavand nevoie sa depuna mari eforturi pentru a avea ceea ce parintii lor nici nu visau, multi dintre „icşi” nu au o identitate culturala concreta, de aceea li se mai spune si „generatia MTV”.

Unii sunt de parere ca numele vine de la grupul punk-rock Generation X, format in 1976 la Londra. Poate ca nu ati auzit de el, dar sigur ati auzit de vocalistul lor, care a avut mai apoi o fulminanta cariera solo: Billy Idol.

Generatia Y: 1977 – 1992

Dupa X era normal sa vina generatia Y. Spre deosebire de precursorii lor, cei nascuti in perioada mentionata sunt incredibil de sofisticati, experti in manuirea calculatorului si imuni la publicitate. Mai presus de toate insa, stiu exact ce vor si sunt „fashion victims”. Si e normal sa fie asa, pentru ca au avut acces la toate acestea inca de la nastere.

Cand vorbim insa de aceasta generatie, trebuie sa avem in vedere o impartire in doua sub-generatii:

  • generatia Y.1, pentru cei nascuti in primii ani ai perioadei, care sunt deja parinti si duc povara unei ipoteci
  • generatia Y.2 sunt cei mai tineri, care cheltuiesc mult, fara a avea grija unei familii

Generatia Z: 1993 – 2013

Asa-numitii „mileniali” sunt total diferiti de toti cei din generatiile anterioare, iar asta, evident, datorita tehnologiei. Ei nu isi pot inchipui lumea fara smartphone si cred ca internetul a existat dintotdeauna. Sunt copiii celor din generatia X si majoritatea inca studiaza.

Ruptura lor fata de generatiile anterioare este fantastica, li se pare ca viata unui om din anii ’80 este ceva scos din cartile de istorie, care oricum nu-i intereseaza, pentru ca de fapt nu-i intereseaza cartile in general. Ramane de vazut ce atitudine vor avea acestia fata de familie, avand in vedere ca parintii lor din societatile occidentale au fost generatia cu cea mai mare rata a divorturilor din istorie.

Si inca ceva: sunt mari fani ai socialismului, despre care isi inchipuie ca ii poate face egali cu cei care si-au construit afaceri de miliarde prin sclipiri de geniu sau prin munca mai multor generatii.

Generatia Alfa: cei nascuti din 2014 pana acum

Ei da, iata ca literele din alfabet s-au terminat, nu insa si etichetarea generatiilor. Asa că o luăm de la inceput, insa de data asta cu alfabetul grecesc, ca sa fim mai inclusivi 🙂 .

E greu de anticipat cum vor fi copiii de azi peste cativa ani, cand vor avea si ei o personalitate. Tot ce putem spune este ca majoritatea dintre ei sunt mai bogati decat toti ceilalti copii de varsta lor din istorie. De altfel, ei traiesc acum in societatea pe care bunicii lor baby boomers o stiu din cartile SF.

Iar parintii lor trebuie sa aiba mare grija de ei, pentru că ei sunt cei care ii vor duce la azil. 😆

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.